Selasa, 29 Oktober 2013

Kumpulan 1 - Logam Beralkali

Assalamualaikum dan salah sejahtera.

Kali ini saya ingin berkongsi sebuah video mengenai Kumpulan 1 - Logam Beralkali. Logam beralkali jika menuruni kumpulan mempunyai litium, natrium, kalium, rubidium dan caesium.

Jadual Berkala. Kumpulan yang berwarna merah merupakan kumpulan logam beralkali


Video 1

 

Saya percaya, video di atas ramai ditayang oleh guru-guru kimia kepada murid-murid. Hal ini demikian kerana, kalau dicari dalam YouTube, video seperti ini awal-awal lagi sudah dicadangkan oleh YouTube dan mempunyai  banyak viewer.

Elemen Pengajaran

Video ini menunjukkan sifat-sifat kereaktifan Kumpulan 1 (Kumpulan Logam Beralkali) dengan menggunakan kaedah demonstrasi. Dalam video ini mengisahkan bahawa, dalam Kumpulan 1, semakin menuruni kumpulan dalam jadual berkala, semakin reaktif bahan tersebut.

Dalam sistem sekolah kita, hanya pihak sekolah menyediakan logam litium, natrium dan kalium untuk menjalankan uji kaji tentang kereaktifan kumpulan 1. Sedangkan dalam video ini menunjukkan, kesemua uji  kaji terhadap logam tersebut ini sungguh membosankan. Akhirnya, dalam video ini menjalankan uji kaji kereaktifan rubidium terhadap air dalam tab mandi. Jadi, letupan kuat terhasil berbanding dengan ketiga-tiga logam tersebut dan memecahkan tab mandi.

Seterusnya, mereka meneruskan lagi uji kaji dengan menggunakan caesium untuk bertindak balas dengan air. Akhirnya caesium menghasilkan letupan sangat kuat dan menghancurkan tab mandi.

Kelebihan video:
  1. Menunjukkan kereaktifan logam-logam rubidium dan caesium secara nyata. Kedua-dua logam ini tidak disediakan di sekolah kerana sangat mahal dan merbahaya.
  2. Pengacara menunjukkan gaya yang penuh minat tehadap eksperimen.
  3. Intonasi pengacara menggalakkan penonton tertanya-tanya apa akan terjadi jika logam tersebut bertindak balas.
  4. Penyampaian video lebih berdramatik. Tidak hairanlah video ini banyak ditayangkan oleh cikgu-cikgu Kimia di sekolah.
Kelemahan video:
  1. Saiz rubidium dan caesium yang dilempar ke dalam air lebih besar berbanding dengan logam litium, natrium dan kalium yang dikatakan kurang menghasilkan letupan dan hanya berlegar-legar di permukaan air. Pada zaman sekolah, saya dan rakan sekelas pernah melempar natrium sebesar ibu jari dalam kolam ikan kemudian menghasilkan letupan juga.
  2. Video ini pernah dipertikaikan fakta kerana menghasilkan letupan diluar logik akal bagi mana-mana saintis. Ada yang membuktikan bahawa terdapat bahan letupan lain selain logam beralkali. Walaupun fakta dipertikaikan, namun dari segi konsep kereaktifan tetap benar jika menuruni kumpulan.
  3. Apa yang menjadi tanda tanya, kalau rubidium dan caesium dicampak dalam tab mandi, kenapa mengambil sedikit masa untuk meletup. Kalau saya melempar litium, natrium, dan kalium, secara on the spot bahan tersebut bertindak balas dan menghasilkan api.
  4. Cara wanita berpakaian yang tidak bersesuaian dengan budaya kita.
Untuk maklumat lanjut, sila tanya pakar kimia.

Video 2

Sebagai alternatif, video ini sesuai untuk dijadikan bahan bantu mengajar.

Elemen Pengajaran:

Dalam video tersebut, mereka menguji kaji bukan dari segi tindak balas dengan air sahaja tetapi menguji tindak balas dengan oksigen juga dengan membiarkan logam tersebut terdedah. Semakin menuruni kumpulan dalam jadual berkala, semakin cepat logam menjadi logam oksida.

Kelebihan video:
  1. Menunjukkan tindak balas dengan air dan tindak balas dengan oksigen.
  2. Penerangan konsep kereaktifan logam beralkali dengan lebih tepat dan padat.
Kelemahan video:
  1. Mempunyai gangguan audio seperti noise.
  2. Resolusi video sangat kecil.
Sebagai kesimpulan, guru perlu berhati-hati menayangkan video untuk mengajar agar tidak tersalah fakta. Jika tersalah fakta, kemungkinan besar murid-murid akan mengikuti apa yang telah guru ajar. Seperti pepatah Melayu "bapa kecing berdiri anak kencing berlari". Adakah kita ingin melahirkan saintis dengan ilmu yang palsu?

Sekian, terima kasih.