Khamis, 29 Oktober 2009

Exam! Exam! Exam!

Assalamualaikum

Sudah sekian lama saya tidak mengepos blog. Hal ini disebabkan oleh saya terlalu sibuk (padahal sibuk layan Facebook). Kutuk-mengutuk sesama bakal guru dalam Facebook itulah kerja kami. Kalau kami jadi cikgu pun, kami sempat berfacebook kalau hendak dibandingkan dengan jurutera. Kalau jurutera terutamanya jurutera pelantar minyak, nak online susah, sebab tiada rangkaian.

Saya hari ini ingin menceritakan pasal Ujian Akhir Semester. Saya mula peperiksaan pada 26 Oktober dengan ujian TITAS (Tamadun Islam dan Tamadun Asia). Soalannya agak susah dan mengelirukan tetapi saya BOLEH JAWAB. Hal ini demikian kerana, soalan setiap tahun sama tetapi hanya ubah sedikit.

Pada 27 Oktober, saya diujikan dengan subjek Kurikulum Sains dan Matematik. Apabila ditanya soalan, saya hanya pandai merapu.

Peperiksaan yang belum lagi dijalankan ialah Kimia Organik, Matematik Perantaraan, Teknologi P&P, dan Falsafah Pendidikan. Kimia Organik lebih dikenali sebagai KO sebab namanya subjek killer. Kalau tidak faham mekanisme, terpaksalah kena hafal.

Satu lagi, subjek Falsafah Pendidikan. Banyak falsafah-falsafah Barat dalam silibus ini. Orang Barat berfalsafah hanyalah merapu dan tin kosong. Terlalu banyak -isme dalam falsafah Barat dan sukar untuk difahami.

Darwin: Seorang kaki merapu dan munculnya falsafah
Darwinisme di mana terdapat evolusi dalam spesis.
Tiada bukti saintifik yang menjelaskan
kewujudan evolusi tersebut. (padahal tiada dalam
silibus Falsafah Pendidikan)


Kami tamat peperiksaan pada 6 November. Selepas itu, balik KL dahulu pada 7 November sebelum meneruskan perjalanan ke Kelantan.

Kepada yang mengambil peperiksaan, saya ucapkan Selamat Maju Jaya. Kalau boleh, janganlah kedekut bagi jawapan tau! Kita kena tolong-menolong....

Sekian...

Tiada ulasan: