Selasa, 22 Jun 2010

Saya dan OS

Teringat kata-kata kawan saya "beruntungnya kanak-kanak kecil, kecil-kecil dah pandai dah guna komputer". Tetapi, saya nak mematahkan hujah. Kalau kanak-kanak kecil dah pandai guna komputer, saya pula dapat merasai pelbagai jenis komputer dan OS (sistem operasi).

Berbalik kepada OS, komputer saya pernah guna semasa kecil ialah komputer yang tidak diketahui OSnya. Mungkin MS-DOS sahaja ataupun Windows 3.0.


Saya nak ceritakan pengalaman menggunakan komputer pada awal usia saya. Abang saya membeli komputer semasa berumur 6 tahun (1996). Ketika itu, kami menggunakan Windows 95. Agak canggih ketika itu dan ketika itulah, saya baru mengenali tetikus (mouse).

Camnilah boot screen Windows 95




Inilah antara muka (interface) Windows 95

Permainan
Antara permainan PC yang pernah saya main menggunakan Windows 95 ialah LodeRunner. Ketika itu, grafik cukup mantap ketika itu. Selain itu, permainan saya pernah guna ialah Solitaire (sebuah permainan menggunakan daun terup). Kali pertama saya dapat bermain Solitaire semasa saya berumur 6 tahun. Semasa kali pertama bermain, saya sudah tahu cara bermain selepas abang menunjukkan. Saya bermain sampai tertidur lewat kerana tidak dapat menghabiskan permainan. Akibatnya, abang saya suruh shut down komputer.

PowerPoint
Disebabkan saya mempunyai sikap ingin mencuba, saya berjaya menggunakan Microsoft PowerPoint tanpa tunjuk ajar sesiapapun. Ketika itu, mungkin saya berumur 7 tahun, sudah pandai menggunakan PowerPoint. Ada ketika, sampai kakak saya minta saya tolong ajarkan menggunakan PowerPoint kerana hasil kerja saya yang saya lakukan amat menarik. Ketika itu, tidak banyak kosa kata bahasa Inggeris yang saya kuasai. Saya hanya bermain tekan-tekan sahaja. Alhamdulillah, komputer abang saya tidak dapat dijahanamkan!!!

Paint
Aplikasi yang saya main cuba-cuba ketika itu ialah Paint. Disebabkan tabiat saya suka melukis, akhirnya saya dapat melukis menggunakan Paint.

Setakat itu sahaja entri saya pada kali ini. Saya akan bersambung kepada Windows 98 pula.

5 ulasan:

Unknown berkata...

wah hebat ah. umur 7 taun dah pandai.sy blaja power point pun sbb msuk kelas komputer masa F2.hehe

Unknown berkata...

masa 7 tahun, juz pandai letak gambar jer.....

sophiatanblog berkata...

memang teror adikku sore nih..kecik2 dah pandai main power point. hah harusla kena melukis dlm komputer, kalau tak satu umah di contengnyerr haha

Unknown berkata...

betul2.....
sebelum nih, banyak karpet sy conteng ngan kapur.....

sophiatanblog berkata...

bukan hanya karpet, dinding2 umah abis diconteng dgn kapur haha.. tp takpe kami sayang kamuuuu.. no hal lah conteng2 umah. abis2 kak cik jugek yg kena bersihkan haha