Khamis, 3 Februari 2011

Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka (KEMM 1511)

Setelah sekian lama saya tidak menulis blog ini, entri ini sepatutnya ditulis awal selepas konvensyen berlangsung. Tidak mengapa, yang penting saya dapat menulis entri.

KEMM 1511 berlangsung pada 29 Januari 2011 bertempat di Dewan Besar UTeM, Durian Tunggal, Melaka. Konvensyen ini diajurkan oleh Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA Malaysia) dengan kerjasama Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) disertai oleh 3600 peserta. Konvensyen ini bertemakan "Melayu Sepakat, Islam Berdaulat". Perjalanan dari UTM Johor Bahru ke UTeM Melaka mengambil masa 3 jam pada jarak relatifnya, itupun kalau saya memandu selaju 90 km/j. Kami hanya menginap di Masjid UTeM bersama-sama rakan-rakan saya dan sukarelawan yang menguruskan KEMM 1511.

Konvensyen ini banyak membincangkan membincangkan mengenai jati diri masyarakat Melayu yang pada ketika dahulu, kita pernah mencapainya sehingga mendapat pengiktirafan dunia. Kita pernah mencapai zaman kegemilangan semasa zaman kegemilangan kerajaan Kesultanan Melayu Islam Melaka. Pada ketika itu, syariat Islam berjaya ditegakkan. Buktinya, Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka diambil 100% daripada al-Quran dan as-Sunnah. Para sarjana Barat pernah menyatakan "siapa menguasai Melaka, maka dia menguasai Venice". Kegemilangan Melaka tidak kekal bertahan lama akibat kerakusan kuasa Barat yang inginkan kekayaan. Rentetan daripada peristiwa kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka, ia menjadi cabaran kepada jati diri Masyarakat Melayu.

Alhamdulillah, jati diri Melayu Islam tidak digugat sehingga kita mendapat 2 nikmat terbesar iaitu nikmat Islam dan iman. Pada masa kini, pada zahirnya kita merdeka tetapi kita sudah dijajah minda selama 500 tahun lagi. Jati diri Melayu pada masa ini tergugat. Bangsa kita juara dalam menagih dadah, merempit, berzina dan buang bayi. Jika jati diri Melayu tergugat, kemungkinan Islam tidak dapat disebarkan.

Diharap konvensyen dapat menyedarkan kita betapa pentingnya kita memperkasakan Melayu supaya syariat dapat ditegakkan sebagaimana yang telah berlaku pada zaman kegemilangan Melaka.



Marilah sama-sama kita menghayati pidato yang disampaikan oleh saudara Badrul Sani. Semoga ia menyedarkan kita.



"Melayu Sepakat, Islam Berdaulat"

Tiada ulasan: