Ahad, 15 September 2013

Seminggu Sebagai Mahasiswa Master

Assalamualaikum.

Tanggal 28 Ogos 2013, saya sudah mendaftarkan diri sebagai mahasiswa pasca ijazah. Saya mengambil Sarjana Pendidikan (Teknologi Pendidikan). Kenapa saya mendaftar sebagai pelajar master? Pada saya, ia merupakan antara perancangan saya sewaktu tahun satu sewaktu degree. Ini disebabkan oleh pada waktu itu, saya sangat tidak meminati Pendidikan Kimia. Sekarang saya masih menunggu penempatan guru yang belum pasti tarikhnya. Selain itu, memang saya sejak dari dahulu meminati belajar walaupun pointer sewaktu degree tidaklah sehebat sangat. Tidak hairan banyak orang gelarkan saya sebagai “Wikipedia Bergerak”, “Google Search Bergerak” dan “GPS Hidup”. Maaf, ilmu saya tidaklah setinggi mana pun.

Sebelum Daftar
Sesudah tiba di bumi UTM pada 23 Ogos 2013, saya menginap di Kolej Tun Razak (KTR). Tempoh menginap saya sehingga 25 Ogos kerana memberi laluan kepada pihak kolej membersihkan kawasan kolej sebelum pelajar tahun satu. Akibatnya, saya terpaksa hidup merempat ke mana-mana dan barang-barang saya penuh di dalam kereta saya.

Pendaftaran Master
Sewaktu pendaftaran pada 28 Ogos, hati saya sangat gemuruh sama ada saya dapat mendaftar master ataupun tidak. Hal ini demikian kerana, saya tidak dapat menyediakan jumlah yuran penuh sebelum pendaftaran. Sebelum ini, saya pernah dimaklumkan bahawa untuk mendaftar master, saya perlu menjelaskan yuran penuh. Dengan sokongan Timbalan Dekan Sekolah Pengajian Siswazah (SPS), akhirnya saya dapat mendaftarkan diri ke program master. Setelah mendaftar diri, saya tidak merempat lagi disebabkan oleh saya mendapat bilik di Kolej 9-10.

Seminggu Kuliah
Tempoh antara pendaftaran master dan waktu mula kuliah selama 11 hari. Semester ini menjadikan antara semester yang paling banyak jam kredit kerana saya mendaftar sebanyak 20 jam kredit. Bagaimana mahu hidup dengan jam kredit yang banyak? Sistem pembelajaran master sangat berbeza dengan sistem pembelajaran sewaktu degree dulu. Pembelajaran master sangat mementingkan mengeluarkan pendapat. Bagi saya, ia suatu cabaran kerana sebelum ini ilmu asyik disuap. Kelas kebanyakan diadakan pada waktu petang kerana kebanyakan daripada mahasiswa master dari Fakulti Pendidikan adalah dari golongan yang bekerja. Kami yang ‘muda-mudi’* antara golongan minoriti dalam kelas. Diharap saya dapat tunjuk ajar daripada abang-abang dan kakak-kakak tentang pengalaman hidup.

Golongan "muda-mudi" dalam kelas Kaedah Penyelidikan
(Kredit kepada Nurfatin Atiqah)

Sekian.

*Perkataan 'muda-muda' tidak sesuai. Sepatutnya guna perkataan fresh graduate walaupun belum grad lagi.

4 ulasan:

hydrogenbond berkata...

all the best..=)

Unknown berkata...

thanks... I'll try the best...

panda berkata...

waahh... dh smbung master.. tahniah.. all the best k..

Unknown berkata...

sambung master biasa-biasa jer. Dpt 3.00 pointer dptlah sambung master.