Rabu, 30 September 2009

Broadband vs Berukband

Saya nak menunjukkan sebatang barangan dunia. Mengikut mentaliti masyarakat kita, sesiapa yang memiliki broadband, seseorang itu merupakan orang kaya. Betulkah mentaliti mereka? Tidak mengapalah, saya hendak menceritakan sebatang modem menyebabkan saya sentiasa mendapat Internet.


Modem Broadband

Saya membeli broadband kerana tugasan dalam kursus pendidikan memerlukan akses Internet dan buku sebagai sumber rujukan untuk menyiapkan tugasan. Internet paling mudah digunakan untuk mencari rujukan. Hanya taip kata kunci, dah dapat maklumat. Kalau dibandingkan dengan menggunakan buku, terpaksa mencari di PSZ. Kebanyakan tugasan pendidikan berbentuk folio. Mesti membosankan?

Saya sekarang menggunakan Celcom Broadband. Saya melanggang broadband di Bangunan Kesatuan Pelajar (SUB) ataupun lebih dikenali sebagai Ketumbar. Harga sebatang modem ialah RM250 bermodelkan Vodafone dan bil bulanan bernilai RM68. Tetapi sayang, tiada pakej untuk pelajar. Sepatutnya, semasa saya mula-mula masuk UTM, ada promosi untuk pakej pelajar yang menawarkan bil bulanan sebanyak hanya RM50. Disebabkan ketika itu tidak merasakan keperluan ada broadband, saya melepaskan peluang ini. Kalau nak laju lagi, langganglah RM98 sebulan. Buatlah pilihan tepat!

Biasanya, kalau hendak melayari Internet, pastikan kawasan kita ada rangkaian 3G. Jikalau tiada rangkaian 3G, sekurang-kurangnya ada GPRS untuk mengakses Internet. Walau bagaimanapun, GPRS selalunya terlalu lembab. Modem yang saya pakai ialah modem yang menggunakan teknologi Capaian Paket Pindah Turun Berkelajuan Tinggi (bahasa Inggeris: High-Speed Downlink Packet Access, HSDPA) yang juga merupakan atas daripada 3G biasa.

Masa yang paling laju untuk mendapat akses Internet ialah waktu subuh. Paling lembab pada waktu selepas Isyak. Masa itu merupakan waktu perdana. Kenapalah mereka suka guna masa ni? Bagilah saya peluang untuk mengakses Internet dengan menonton TV. Cerita yang ditayangkan di kaca TV semestinya seronok.



Berukband

Kalau broadband lembab, lagi tertekan. Saya sepatutunya sambil tunggu tengah loading, baik dengar lagu kumpulan berukband (berukband ada ke?).

Tiada ulasan: