Sabtu, 9 Oktober 2010

Tragedi Oktober

Assalamualaikum.

Kepada pembaca-pembaca setia blog saya, saya ingin memohon maaf kerana sudah 2 bulan tidak mengepos entri yang baru. Hal ini demikian kerana, terdapat banyak kesibukan yang dialami terutamanya sebelum raya dan selepas raya.

Saya ingin berkongsi mengenai pengalaman saya di buan Oktober ini. Sebagaimana kita tahu, mahasiswa UTM pada bulan ini sangat sibuk dengan tugasan (assignment), dan ujian (test). Bagi pelajar yang mengambil pendidikan macam kami, kami tidak banyak test tetapi banyak assignment yang memerlukan kekuatan mental dan fizikal. Kalau ada test pun, hanya soalan objektif saja.

Pameran Sains (2 Oktober)
Pada bulan Ramadan lepas, saya dilantik sebagai Ketua Exco Teknikal dan Tempat bersama-sama Faqih. Sebelum pameran berlangsung, kami diminta supaya menempah Bilik Seminar Fakulti Pendidikan tetapi bilik itu sudah ditempah untuk program lain. Kemudian kami menempah bilik kuliah di Fakulti Sains yang sama seperti bilik seminar. Alhamdulillah, permohonan untuk mendapatkan bilik kuliah diluluskan.

Setelah mendapat tempat, kami diminta mencari barang keperluan untuk pameran tersebut. Kami terpaksa melayan kerenah birokrasi untuk mendapatkan barang. Alhamdulillah, segalanya sudah terlaksana walaupun letih berulang alik tiga kali dari Pejabat Harta Bina dengan Fakulti.

Apa yang kami tidak puas hati ialah, kami menjadi AJK dan juga menjadi peserta. Hal ini menambahkan kesibukan kami untuk menguruskan pameran sains.

Minggu Pendidik (13 - 16 Oktober)
Kami sebagai ahli Persatuan Mahasiswa Pendidik (PMP) mengadakan Minggu Pendidik. Minggu Pendidik merupakan salah satu program Fakulti Pendidikan di mana PMP perlu memikul tanggungjawab menguruskan program ini. Program ini merupakan program tahunan fakulti. Disebabkan program yang dikatakan grand, kami terpaksa memikul tanggungjawab yang sangat berat. Yang paling berat tanggungjawab dipikul ialah Pengarah Minggu Pendidik.

Segala kelemahan yang kita ada tidak perlu disandarkan kepada orang lain tetapi perlu disandarkan kepada diri sendiri. Lemah sistem komunikasi antara kami menyebabkan kami menghadapi pelbagai kekangan. Sepatutnya benda yang senang menjadi susah. Sepatutnya, kami perlu mengambil iktibar apa yang berlaku. Inilah ujian yang kami terpaksa hadapi agar kita dapat mengambil pengajaran. Walaupun dalam hati berasa macam beratnya tanggungjawab dipikul, tetapi saya yakin Allah tidak menguji kita di luar kemampuan.

Sebagai bakal seorang guru, memang wajar kalau mengadakan program dan perlu mendapatkan kemahiran insaniyah. Ilmu untuk membuat program tidak ada dalam kuliah kami. Kita tidak terlalu bergantung kepada test dan exam oriented semata-mata untuk berjaya. Pada masa hadapan, apabila seseorang sudah bergelar sebagai guru, jangan ingat tugas guru hanyalah mengajar sahaja. Guru banyak tanggungjawab lain selain mengajar seperti melakukan kerja-kerja pentadbiran.

Beza guru dengan jurutera ialah guru perlu mendidik jiwa manusia, tetapi jurutera berurusan dengan mesin.

Sekian, terima kasih.

3 ulasan:

mE iS aS berkata...

ya!!!!!welcome back..haha

aideeb berkata...

guru mendidik jiwa manusia sehingga ada yg berjaya menjadi engineer..engineer berurusan dgn mesin untuk memudahkan kerja-kerja manusia...setiap manusia sama-sama bergantungan atas satu sama lain...

Unknown berkata...

engineer membuat sekolah, jd guru boleh mengajar dlm kelas dgn selesa....