Ahad, 25 Julai 2010

Jom Kita Berhibur: Langkah Tercipta

Hobi saya ialah mendengar lagu. Lagu yang selalu dengar ialah lagu Korea dan Jepun serta nasyid. Saya tidak berapa layan lagu Melayu dan Inggeris kerana kebanyakan lagu yang saya dengar berkaitan dengan cinta kepada manusia yang tidak kekal lama. Walau bagaimanapun, lagu Melayu dan Inggeris tidak semestinya ada lagu cinta sahaja, tetapi ada juga lagu yang memberi mesej dan pengajaran yang baik. Tetapi pelik, kenapa saya masih layan lagu Korea dengan Jepun walaupun saya tidak faham? Walaupun saya masih layan lagu Korea dan Jepun, minat saya terhadap lagu tersebut semakin pudar kerana lebih cenderung kepada nasyid.

Saya ingin berkongsi sebuah lagu nasyid. Lagu nasyid ini dinyayikan oleh UNIC pada tahun 2009. Jom kita layan.



Lirik:

Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan,
Mencalar ketabahan,
Impian seringku harapkan menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian,

Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengelamun jiwa
Ku berbisik inilah dugaan

Dan langkahku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
tak dilontarkannya ujian diluar kekuatan setiap diri insan

Allah…
Pimpini diriku,
Untuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan........
Agar mimpi jadi nyata..
padaMu ku meminta

Dan ku mohon agung kudratMu
Wahai Tuhan Yang Satu
Segalanya dariMu.


Dalam banyak-banyak lagu, hanya lagu nasyid dapat menusuk kalbu. Hal ini demikian kerana, lagu nasyid sangat bersesuaian dalam kehidupan saya. Lagu UNIC - Langkah Tercipta merupakan lagu untuk memberi semangat untuk meneruskan perjuangan.

Rangkap 1:
Pada semester 2 yang lepas, saya semakin sedih kerana keputusan peperiksaan yang saya dapat semakin jatuh. Impian saya ialah untuk mendapat dekan kali ke-2 tetapi tidak tercapai.

Rangkap 2:
Disebabkan keputusan yang 'teruk', saya semakin berputus asa untuk berusaha untuk mengekalkan pointer sehinggakan saya tidak mahu meneruskan untuk belajar dalam kursus pendidikan atau dengan kata mudah, menukar kursus. Walau bagaimanapun, saya terus bermuhasabah dan menganggap ini sebagai ujian Allah.

Rangkap 3:
Hidup ini perlu diteruskan. Setiap ujian pasti ada hikmahnya. Mana tahu jika semester 3 semakin naik. Biasanya, setiap kali peperiksaan, tren selalunya ibarat macam graf sin-kos, sekejap naik, sekejap turun. Allah tidak menguji kita melebihi kemampuan manusia. Hal ini dinyatakan dalam Surah Al-Baqarah (surah yang ke-2): ayat 286 (ayat terakhir dalam surah al-Baqarah).

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya. ia mendapat pahala kebaikan Yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan Yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan Kami salah jika Kami lupa atau Kami tersalah. Wahai Tuhan Kami ! janganlah Engkau bebankan kepada Kami bebanan Yang berat sebagaimana Yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum Yang kafir".


Rangkap 4:
Saya berdoa agar Allah memberi semangat kepada saya agar meneruskan perjuangan ini. Setiap usaha mesti ada kejayaannya tetapi mesti diiringi dengan doa. Kalau tidak berjaya juga, itu rezeki yang Allah bagi. Allah akan memberi yang terbaik untuk kita walaupun di jalan kita lalui, jalan yang kita tidak sukai.

Lagu ini bukan sahaja untuk menaikkan semangat untuk mengekalkan pointer, malah memberi semangat untuk menulis blog yang tidak seberapa. Setakat itu sahaja.