Ahad, 27 Februari 2011

Berkelah di Sungai Skudai

Assalamuailaikum

Kami ditugaskan untuk mengenalpasti kualiti air di Sungai Skudai. Tugasan ini berada dalam kursus Kimia Alam Sekitar. Tujuannya, setelah mempelajari semua parameter untuk mengukur kualiti sungai, kami mengaplikasikannya. Kumpulan kami terdiri daripada 5 orang.

Untuk pengetahuan semua, Sg Skudai merupakan sungai utama di daerah Johor Bahru. Sungai ini panjangnya kira-kira 40km bermula dari Sedenak merentasi Kelapa Sawit, Kulaijaya, Senai, Skudai, Taman Perling sehingga ke muara sungai berdekatan dengan Teluk Danga. Pembangunan di sekitar Johor Bahru semakin pesat menyebabkan Sg. Skudai menjadi semakin tercemar.


Peta Johor Bahru, Johor.

Kami diberi tugasan berkumpulan untuk mengambil sampel air sungai untuk dianalisis dalam makmal. Kumpulan kami boleh dibentuk dengan syarat 1Malaysia iaitu ahli kumpulan mestilah ada bangsa Melayu dan Cina. Kami diberi 2 stesen untuk mengambil sampel air. Stesen tersebut ialah stesen 2 yang terletak berdekatan dengan ESSO dan stesen 4 di Pengkalan Rinting, berhampiran dengan Plaza Angsana. Ada kumpulan lain mendapat stesen 1 di Public Utility Board (PUB) dan stesen 3 di Taman Perling.

Di stesen 2, kami bertungkus lumus mencari Sungai Skudai. Kami terpaksa bertanya lokasi yang sesuai untuk menghampiri Sungai Skudai. Di Sg Skudai, kami bertemu dengan penduduk Kampung Laut, Skudai. Sambil kami mengambil sampel air, kami berbual dengan penduduk di sana yang berbangsa India. Tema 1Malaysia tercapai dengan adanya kaum Melayu, Cina dan India. Di sana, kami mendengar permasalahan penduduk kampung apabila rumahnya selalu ditenggelami air. Puncanya pembangungan yang tidak terancang sekitar Sg Skudai. Sejurus kami mengambil sampel sungai, kami mengukur bacaan DO (dissolve oxygen, keterlarutan oxygen). Kami menambah asid sulfurik pekat dan meletak sampel dalam ais. Tujuan meletak dalam air sejuk supaya dapat merencatkan aktiviti bakteria, sekaligus mengurangkan penggunaan oksigen oleh bakteria dalam sampel air.


Sungai Skudai di belakang

Mengambil sampel air Sungai Skudai

Pengukuran oksigen terlarut


Selain itu, kami juga ke Pengkalan Rinting. Ia berdekatan dengan Plaza Angsana. Kalau ingin ke Pengkalan Rinting dari arah Skudai, pertama sekali ambil jalan ke Plaza Angsana, kemudian belok ke kanan. Di Pengkalan Rinting, sungainya lagi tercemar kerana segala kumbahan dari Sungai Skudai dan Sungai Melana bercampur sebelum sampai ke Teluk Danga.


Tekun mengambil data di tengah terik matahari

Setelah selesai mengambil sampel air, kami ditugaskan untuk menganilisis sampel air di dalam makmal. Kami menganilisis kandungan ammonia dalam sungai, berat keladak, BOD (biochemical oxygen demand), COD (chemical oxygen demand), dan pH.

Walaupun kami penat, kami berasa seronok melakukan kerja-kerja yang memerlukan ketahanan fizikal dan mental. Kami juga terpaksa berendam lumpur semata-mata untuk mengambil sampel Sungai Skudai. Sebagai pesanan, jagalah kebersihan sungai kita, kerana sungai ini merupakan anugerah daripada Allah. Janganlah kita bersikap tamak sehingga boleh menggugat alam sekitar.

Teringat dalam pengajaran dalam Kimia Alam Sekitar pada awal semester ini, “segala-galanya mesti ke mana-mana”. Tiada istilah “bahan buangan” ataupun “sisa” dalam alam semulajadi ini dan tiada istilah “pergi jauh” kepada bahan yang kita buang. Sebagai contoh, kita membuat eksperimen, kita membuang bahan yang mengandungi logam berat ke dalam singki. Singki kemudian mengalir ke dalam parit dan kemudian mengalir ke dalam sungai. Tiba di sungai, bahan tersebut dibawa ke muara dan ke laut. Bahan itulah dimakan oleh plankton kemudian dimakan oleh ikan. Ikan pula kita makan dan bahan tersebut berada dalam badan kita.



Setakat itu sahaja.

(Gambar akan dimuat naik kemudian)

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

upload la,,,pictures skrg nak tgok,,,huhhu

Unknown berkata...

Masalahnya kamera ada orang pinjam sekarang, nak upload camner.....