Isnin, 5 Oktober 2009

PTPTipu

Assalamualaikum

Alhamdulillah, sudah selesai urusan PTPTN. Urusan penyerahan dokumen PTPTN dilakukan di Dewan Jamuan dalam bangunan pentadbiran. Saya menaiki Mercedez untuk ke Dewan Jamuan dengan berpakaian kemeja. Selepas tiba di Dewan Jamuan pada pukul 8.00pagi, pegawai PTPTN membagi nombor giliran. Saya dikenakan giliran ke 94. Sebelum menyerahkan dokumen, saya sempat membuat pengesahan saksi. Orang yang bersaksi sangat garang disebabkan oleh terlalu ramai yang meminta pengesahan. Saya pun dimarahi jugak dengan orang yang bersaksi kerana melengkapkan dokumen saat-saat akhir. Tetapi saya membuat ibarat menyekat tenaga bunyi untuk sampai ke koklea.

Tiba giliran saya, alhamdulillah, urusan penyerahan berjalan lancar. Pegawai-pegawai PTPTN sangat garang. Ada seorang perempuan sampai hendak menangis kena marah dengan pegawai PTPTN. Ada yang kata sampai pegawai PTPTN bagaikan hendak makan orang apabila nampak gigi pegawai keluar. Ada seorang kawan, 3 kali kena ditolak disebabkan dokumen tidak lengkap dan hal ini menyebabkan, dia terpaksa berjumpa dengan penasihat akademik sebanyak 2 kali dan terpaksa pulang ke bilik untuk mencetak borang lain disebabkan comok.

Saya rasa singa tidak segarang seperti pegawai
PTPTN. Baik ambil singa.

Banyak peristiwa-peristiwa di mana ramai kawan-kawan saya dimarahi oleh pegawai PTPTN. Ada sampai hendak menangis pun ada. Antara sebab-sebab menyebabkan pegawai semakin garang:
  1. Budaya kita memang suka melakukan kerja di saat-saat akhir. Di saat-saat akhir menyebabkan berlaku kekalutan. Saya pun tergolong juga.
  2. Pegawai PTPTN sudah 2 hari bertugas di UTM. Dengan jumlah pelajar yang sangat ramai dan kebanyakan kita membuat karenah. Kalau tidak tegas, macam mana nak lancarkan urusan penyerahan dokumen.
  3. Orang kita memang tidak menjadikan budaya membaca sebagai satu tabiat. Jadi, kita hanya tandatangan sahaja. Hal ini menyebabkan banyak perkara terlepas pandang. Sebagai contoh, saya dan kawan sebilik tidak perasan kena buat 2 salinan. Satu lagi, kita tidak suka membaca panduan mengisi borang.
  4. Prosedur untuk membuat pinjaman PTPTN terlalu menyusahkan. Biasalah, takkan hendak bagi secara semberono. Takkan semua kenal latar belakang kita. Kalau membuat sewa beli sebuah rumah ataupun kereta, prosedur tidaklah terlalu susah sangat. Kalau membuat pinjaman wang di bank kecuali ah long, prosedur terlalu susah sangat dan memerlukan ramai penjamin. Rumah tidak boleh dilarikan manakala duit boleh dilarikan bersama peminjamnya. Kereta pula boleh ditarik.
  5. Ahli keluarga saya menolong saya juga, tetapi mereka mahu saya mengikut cara sistem yang lama kira-kira lebih 5 tahun yang lepas.
  6. TIDAK MEMBACA BISMILLAH SEBELUM MENGISI BORANG (Kantoi)

Untuk mengelakkan kita membuat dosa dengan mengumpat pegawai ataupun mengutuk pegawai PTPTN, kita perlulah:
  1. Baca arahan dengan teliti mengisi borang
  2. Elakkan melakukan kerja "last-minute"
  3. Cetak 2 borang, dan jangan fotostat borang yang sudah ditandatangan
  4. Jangan segan bertanya kawan yang sudah melakukan penyerahan dokumen sebelum hari penyerahan dokumen. Sebagai contoh, saya bertanya kawan saya dan kawan saya sempat memberitahu bahawa tarikh di semua borang mestilah sama.
  5. BACA BISMILLAH DAHULU SEBELUM MENGISI BORANG
Yang sudah dapat, tidak mengapa, berseronoklah dengan duit anda. Tetapi ingat, bayar balik tau. Kalau tidak, imigresen sekat awak ke luar negara, walaupun ke Singapura.
Itulah serba-sedikit tips-tips menghadapi pegawai PTPTN. Kalau ada sebab ataupun tips-tips yang lain, sila hantarkan komen anda.

P/S: Sebenarnya saya naik bas Mercedez. Bas Mercedez lebih mahal daripada kereta Mercedez mata bulat.

2 ulasan:

Breadwinner berkata...

PTPTipah tertipu.

Anyway, sem ni aku baru dpt PTPTN. Banyak karenah diaorang nih. Print tak sama saiz teks pun berkira.

Unknown berkata...

Betul2x...

Ada pegawai naik marah, luas mata dia bukak...memang menggerunkan...