Isnin, 17 Februari 2014

Dari Pandangan Lensa: #2 - Nikon vs Canon

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hidup ini adalah pilihan. Ada yang memilih untuk kerjaya, tempat pengajian, peluang pekerjaan dan memilih calon isteri/suami. Setiap pilihan ada natijahnya tersendiri sama ada pilihan ini mempunyai kesan positif atau negatif. Jika kita tengah pening memikirkan pilihan, formulanya mudah, istikarah sahaja. Ingin melaksanakan atau tidak itupun pilihan juga.

Dalam entri ini, saya bukan ingin menjadi pakar motivasi yang selalu terpampang di depan plastik TV LCD (ganti dengan kaca TV). Tetapi saya ingin berkongsi mengenai pilihan untuk memilih tipu daya dunia iaitu kamera DSLR dari syarikat yang terkenal dengan penghasilan kamera.

Kereta

Sebelum saya membincangkan mengenai kamera, saya buat perumpumaan dengan memilih kereta. Kita bandingkan antara kereta Toyota Camry dengan Honda Civic. Siapa menang? Kita lihat spesifikasi di bawah.

Perbandingan antara Toyota Camry dan Honda Civic
Kita tengok spesifikasi pun sudah tentu menang Toyota Camry. Harganya mahal, spek yang tip-top. Mana aci! Apa kata kita bandingkan dengan spesifikasi yang lebih kurang. Saya bandingkan antara Honda Accord dengan Toyota Camry.

Perbandingan antara Toyota Camry dan Honda Accord
 Jika lihat spesifikasi antara Toyota Camry dan Honda Accord, spesikasi lebih kurang sama. Jika membuka forum dalam Internet perbincangan mengenai automobil, ada antara mereka yang penggemar kereta suka membandingkan kereta mana bagus. Spesifikasi lebih kurang sama sahaja. Setiap pengeluar kereta mempunyai pro dan kontranya tersendiri.

Maklumat Lanjut Sila Rujuk di sini

Nikon vs Canon? Siapa Menang?

Entah, siapa yang menang. Saya tidak boleh membuat penilaian awal sebab tidak melihat profil pengeluar kamera, sejarah dan kameranya.
 Kita lihat profil syarikat pengeluar kamera. Kedua-dua syarikat ini berasal dari Jepun. Canon ditubuhkan pada tahun 1937 manakala Nikon ditubuhkan pada tahun 1917. Pada awal penubuhan kedua-dua syarikat, syarikat tersebut membuat kaca optik. Sejarah kedua-dua syarikat untuk menghasilkan kamera sangat panjang. Setakat ini, antara syarikat pengeluar kamera DSLR yang terkenal ialah Canon dan Nikon. Kalau pergi ke majlis kenduri, kamera yang saya selalu nampak ialah kamera DSLR berjenama Canon dan Nikon. Jarang nampak orang pakai Sony.

Sejarah perkembangan teknologi kamera Canon dan Nikon

Jadi siapa yang menang? Nikon atau Canon?

Tunggu dulu, ini baru cerita mengenai profil syarikat pengeluar kamera, belum lagi bandingkan kelebihan kamera. Saya membandingkan antara dua kamera yang sama spesikasi iaitu Canon EOS 7D dan Nikon D300S. Saya tidak boleh membandingkan antara kamera DSLR Canon dengan kamera digital berjenama Nikon. Tidak usah bertanya siapa yang menang. Saya bandingkan kedua-dua kamera ini kerana spesifikasinya lebih kurang sama. Kita lihat perbezaan kamera tersebut.



Saya membuat perbandingan antara dua kamera yang spesifikasinya lebih kurang sama. Yang saya tick hijau merupakan ciri-ciri kamera yang dapat mengatasi dari segi kelebihan spesikasi antara satu sama lain. Harga minimum untuk kamera berdasarkan sumber yang diperolehi untuk kamera DSLR Canon EOS 7D dan Nikon D300S masing-masing mencecah RM 4 300 dan RM 4 700. Kalau aku kaya, dan diberi pilihan membeli dua kamera tersebut, saya lebih gemar kepada kamera DSLR Nikon D300S kerana ciri utama banyak lens boleh digunakan untuk kamera jenis ini. Lagipun, saya sudah terbiasa menggunakan fungsi-fungsi dalam kamera Nikon. Jika saya diberi kamera Canon, ia akan memakan masa untuk saya pelajari. Anda bagaimana?

Maklumat Lanjut Sila ke laman ini.

Bertarung di Laman Forum

Jika dilihat di laman forum, mereka bertempur sesama sendiri di medan forum dengan bersenjatakan sepapan papan kekunci dan berpelurukan idea-idea. Mereka berjuang bermati-matian di pertempuran sehingga mati... Mati akal. Sungguh malang sekali apabila ia memecah belahkan manusia sejagat kerana mempertahankan kecanggihan kamera DSLR masing-masing dan menghentam kedaifan kamera DSLR di pihak lawan.

Oleh itu, jika mahu menjadi pahlawan di medan forum, pastikan anda menjaga tatasusila sebagai pejuang dalam forum. Jangan menjadi hamba kepada kamera DSLR sehingga boleh mengabaikan tanggungjawab terhadap umat. Kita kena tahu bahawa setiap ciptaan manusia ada kelebihan dan kelemahan masing-masing. Oleh itu, kita terima sebagai variasi dalam kehidupan. Sudahla politik sudah memecah belahkan umat, bola pun sama. Saya harap jangan ada sesuatu material yang tidak kekal pun dijadikan sebagai bahan untuk memecahbelahkan umat.

Setakat itu sahaja entri kali ini.

Sekian.

Post ini dihantar untuk refleksi kursus MPT1483 - Penerbitan Teknologi Visual Statik

Rujukan:
  1. http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_7D-vs-Nikon_D300S
  2. http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_7D-vs-Nikon_D300S/specs
  3. http://www.cars.com/go/compare/trimCompare.jsp?acodes=USC40TOC021H0,USC40HOC011A0&compType=E
  4. http://www.cars.com/go/compare/trimCompare.jsp?acodes=USC40TOC021H0,USC40HOC021A0 
  5. http://www.thisweekinphoto.com/2012/the-history-of-the-nikon-vs-canon-battle-infographic/

Tiada ulasan: