Ahad, 20 April 2014

Dari Pandangan Lensa: #9 Refleksi Fotografi (Tugasan 1)

1. Apakah bahagian tugasan yang paling sukar untuk didemonstrasikan dalam gambar anda?

Antara tugasan yang paling sukar didemonstrasikan ialah Tugasan 1 Bahagian 2. Dalam tugasan ini, anda terpaksa mencari lokasi-lokasi yang boleh melakukan birdview seperti di aras atas bangunan. Jika objeknya tinggi, untuk melakukan perlu menjinjing kaki. Untuk mengatasi masalah ini, saya meminjam kamera D5000 kerana monitor boleh dipusing.

Untuk wormview, objek yang pendek sangat sukar difotokan kerana terpaksa duduk dengan cara yang amat terseksa. Bagi kamera D5000 yang saya gunakan, ia tiada masalah kerana monitor boleh berpusing. Namun tidak kepada D3100 kerana monitor tidak boleh berpusing.


Kamera D5000 berupaya untuk memusingkan monitor

Dalam banyak-banyak gambar dalam bahagian ini, gambar seperti foto di bawah yang paling sukar untuk difotokan.


Hal ini demikian kerana, tiang ini sangat pendek. Kanta yang saya gunakan ialah kanta Nikon AF Nikkor 50 mm dengan aperture minimum yang pernah saya cuba ialah f/1.8. Jadi, jika melihat pada viewfinder eyepiece, ia kelihatan seolah-olah dizum.Lagipun tiang ini terletak berhampiran dengan tasik. Jika saya tidak berhati-hati ketika berfoto, kemungkinan saya akan terjatuh dalam tasik dengan kamera yang pinjam sekali.


2. Apakah gambar difikirkan yang terbaik dalam kebanyakan gambar yang difoto sebelum ini?
Gambar ini difikrkan berjaya kerana terdapat tiga gabungan komposisi iaitu simplicity, rule of third, dan line. Gambar ini sangat signifikan bagi saya kerana ini merupakan hari pertama saya menggunakan lens yang mempunyai keupayaan aperture yang minimum dalam 1.8. Ia boleh menghasilkan bokeh.

3. Bagaimanakah tugasan ini mengubah cara pandangan anda semasa mengambil gambar?


Sebelum ini saya pernah menggunakan kamera DSLR, namun kebanyakan daripada itu menggunakan mod automatik. Saya jarang menggunakan mod manual kerana banyak yang saya tidak tahu ciri-ciri dalam kamera ini walaupun saya sudah mempelajari tiga asas fotografi iaitu aperture, shutter speed, dan ISO. Sebelum ini, saya tidak menghiraukan hasil tangkapan gambar menjadi overexposed atau underexposed.

Selain itu, saya baru mengetahui mengenai komposisi. Jika sebelum ini saya pakai hentam sahaja untuk menangkap gambar. Sekarang, saya menjadi lebih berhati-hati menangkap gambar supaya gambar tersebut memenuhi ciri-ciri komposisi tersebut. Antara komposisi yang kerap saya aplikasikan ialah rule of third.

4. Pendangan lain sepanjang proses dijalankan.

Dengan subjek MPT 1483 menjadikan saya seorang fotografi yang dulunya menangkap secara menghentam sekarang sudah mengetahui pelbagai konsep dalam fotografi. Sepanjang pembelajaran subjek ini, ia dapat menjadikan saya sebagai seorang yang kreatif menangkap gambar. Selain itu, subjek ini dapat menyediakan seorang guru mahir dalam fotografi untuk menangkap gambar di sekolah ketika ada peristiwa yang berlaku iaitu hari sukan, perhimpunan, pertandingan tilawah al-Quran dan sebagainya. Dengan fotografi di sekolah dapat memberi first impression di sekolah dengan baik dengan adanya majalah sekolah.

Tiada ulasan: